Friday, July 13, 2012

Jangan Memilih Sahabat

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Asalamualaikum...

Dalam dunia ni, kita tak boleh hidup kalau tiada sahabat, teman & kawan...sahabat bukan lah focus kepada kawan-kawan ditempat belajar & di tempat kerja, ahli keluarga kita, ayah, ibu jugak menjadi sahabat sejati kita bahkan nenek, wan atau atok jugak boleh menjadi sahabat karib kita...

Dari situ sudah jelas bahawa tidak perlulah kita memilih sabahat, membezakan sahabat dari segi paras rupa, latar belakang hidup, kewangan..Sedangkan Allah swt pun tidak memilih atau membanding-bandingkan hamba-hamba Nya, siapa kita untuk menghukum kita sesama manusia.

Janganlah disebabkan latar belakang sahabat penyebab utama untuk kita menolok atau memutuskan tali persaudaraan kita..."Pilihlah kawan yang baik,kalau kau nak jadi orang yang baik..betul tak penyataan ni??"...Benar kata-kata ini, tapi sejauh mana kita faham baris-baris ayat dan maksudnya...???


Jika kita memilih untuk hanya bersahabat dengan orang-orang baik, geng surau, ahli ulamak...bagaimana dengan sahabat-sahabat kita yang jauh meninggalkan agama mereka, bagaimana mereka nak berdamping & menuju jalan yang diredhai jika kita sendiri yang menjauhkan mereka dari jalan kebaikan...

Kita pilih untuk memilih sahabat dari yang baik-baik sahaja, kerana faktor TAKUT TERPENGARUH jika bersahabat dengan orang yang bukan dari golongan baik-baik...itu semua salah daripada pandangan saya.

Cuba kita renung-renungkan kembali, muhasabah diri kita semula...sebenarnya berbalik pada DIRI SENDIRI...contoh nya...Sejauh mana kita memilih sahabat yang baik-baik, jika diri kita sendiri yang menginginkan untuk melakukan perkara tidak baik maka diri kita sebenarnya yang mempengaruhi tindaklaku kita....Jangan salahkan sahabat atau orang lain jika kita ditempat yang salah.


untuk sahabat-sahabatku mohon maaf jika sepanjang persahabatan kita ada yang terasa dan menyinggung perasaan sesama kita...:)



di bawah ni antara koleksi gambar-gambar sahabat saya dunia akhirat insya'allah :-






 







p/s : sedangkan Allah swt tidak pernah membeza-bezakan hambaNya, siapa kita untuk membeza-bezakan sesama kita...Jika kita menunding satu jari kepada orang lain, sebenarnya kita menunding empat jari kepada diri sendiri...