Saturday, December 21, 2013

Saya sayang mak dan ayah saya...TAPI...!!!

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

 “Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah 

lagi Maha Penyayang”

Asalamualaikum...

Siapa tak sayang mak dan ayah kan...semua orang sayang mak ayah sangat-sangat...tapi ape bukti yang kita sayangkan dorang...Adakah dengan pemberian wang ringgit setiap bulan ? Adakah dengan menelefon mereka setiap hari ? Adakah dengan pelukan atau belaian kita kepada mereka ? Adakah dengan kebendaan untuk mereka ? ATAU Adakah dengan melakukan amalan-amalan yang diperintahkan oleh Allah swt, untuk kesenangan mereka di alam kubur dan akhirat kelak ?


Persoalannya yang manakah pilihan kita...???


Tahukan kita...???...ibu bapa lebih-lebih lagi seorang ayahlah yang akan menanggung dosa anak-anaknya.Jika anaknya melakukan perkara larangan Allah swt.Tapi ingin saya jelaskan huraian kata-kata ini melalui surah ini.


Surah  (Al-An’am : 164)
“Katakanlah: "(Sesudah Aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepadaNya) Patutkah Aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dia lah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu? dan tiadalah (kejahatan) Yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja Yang menanggung dosanya; dan seseorang Yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kamu kembali, lalu ia menerangkan kepada kamu akan apa Yang kamu berselisihan padanya.”


Telah pun jelas dimana tidak akan ada seorang pun yang akan menanggung dosa-dosa kita melainkan diri sendiri yang menanggungnya.Tetapi ibu bapa AKAN MENANGGUNG DOSA anak-anak mereka jika mereka gagal mendidik anak-anak melakukan suruhan Allah swt dan meninggalkan larangan Allah swt.


Tapi kita sebagai anak kena ingat mak ayah juga manusia biasa, tetap ada kekurangan dan kelemahan dan mereka juga telah pun berusaha mendidik kita agar menjadi yang terbaik.Jadi untuk membuktikan yang kita betul-betul sayangkan mereka, marilah sama-sama kita meninggalkan larangan Allah dan melakukan suruhan Allah swt.Dengan sebab ini sekurang-kurang dapat meringankan beban yang ditanggung oleh ibu dan ayah di alam kubur dan akhirat kelak.


Dapat kita lihat zaman sekarang makin berleluasa gejala maksiat secara-cara terang-terangan, lebih-lebih lagi golongan remaja yang sedang meningkat remaja. Tanpa segan silu melakukan perkara yang boleh mendatangkan fitnah di khalayak ramai. Lagi menyedihkan siap boleh upload video dalam youtube untuk tontonan umum, kononnya nak membuktikan merekalah pasangan "Couple Of The Year".


"Dan tinggallah manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan.Maka pada zaman mereka inilah Kiamat akan datang"


Berbeza dengan zaman dahulu selalunya ibu ayah yang akan membelikan pakaian  untuk anak-anak mereka. Tapi zaman sekarang kita lebih selesa untuk membeli sendiri mengikut keselesaan dan keinginan kita. Tapi kita kena ingat, dari mana datangnya duit untuk kita membeli pakaian-pakaian tersebut, sudah semestinya dari ibu dan ayah kita. Oleh sebab itu, janganlah kita dengan sewenang-wenangnya membeli pakaian yang tidak sopan dan tidak menutup aurat. Mungkin dari padangan kita ianya adalah fashion, tapi tidak dari pandangan Allah swt bukan kita sahaja yang akan dicatatkan dosa sebab berpakaian tidak sopan dan tidak menutup aurat, tapi ibu dan ayah kita juga yang akan dicatat dosanya sebab mereka yang memberikan duit untuk kita membeli pakaian tersebut. Jika kita sayangkan mereka fikirlah mereka sebelum kita membeli atau mengenakan sesuatu pakaian.


"Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."


sila guna sedikit masa kita untuk tonton video ini.




p/s : Marilah sama-sama kita bahagiakan kedua ibu bapa kita. Jangan kita khianati mereka dengan tindakan kita.

No comments :

Post a Comment